Statut

Pobierz wersję WORD

STATUT
TOWARZYSTWA PRZYJACIÓŁ SIERADZA
(przyjęty Uchwałą Walnego Zebrania Członków Towarzystwa Przyjaciół Sieradza
z dnia 15 maja 200 7r.,
zm. Uchwałą Walnego Zebrania Członków TPS z dnia 12 października 2007 r.;
zm. Uchwałą Walnego Zebrania Członków TPS z dnia 07 czerwca 2011 r. )

ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne

§ 1

Pełna nazwa Towarzystwa brzmi: Towarzystwo Przyjaciół Sieradza, zwane jest dalej „Towarzystwem”.
§ 2

Siedzibą Towarzystwa jest miasto Sieradz.
§ 3

Terenem działania Towarzystwa jest miasto Sieradz.
§ 4

Towarzystwo może używać: odznaczeń, sztandaru, logo, pieczęci.

§ 5

Towarzystwo Przyjaciół Sieradza działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 07 kwietnia 1989 roku – prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, 104 z późniejszymi zmianami),
2) Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku – prawo o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96 poz. 873),
3) zgodnie z porządkiem prawnym i ustrojem konstytucyjnym Rzeczypospolitej Polskiej postanowieniami niniejszego statutu.

§ 6

Towarzystwo Przyjaciół Sieradza podlega wpisowi do rejestru stowarzyszeń i uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do rejestru.

§ 7

Stowarzyszenie działa przez organy wskazane w niniejszym statucie.

ROZDZIAŁ II
Cele i sposoby działania Towarzystwa

§ 8

1. Celem działania Towarzystwa jest wyłącznie prowadzenie działalności pożytku publicznego oraz zadań związanych ze sferą działań publicznych w rozumieniu prawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rzecz ogółu społeczności oraz członków i sympatyków Towarzystwa, w następującym zakresie:
a) działania służące rozwojowi kulturalnemu i gospodarczemu miasta oraz zbliżanie społeczeństwa do przeszłości Sieradza i regionu sieradzkiego, a w szczególności krzewienie miłości do Sieradza,
b) pielęgnowanie tradycji i upowszechnianie wiedzy o mieście, jego przeszłości i pracy dnia dzisiejszego,
c) zespalanie wysiłków społecznych zmierzających do poprawy szeroko pojętej estetyki, urbanistyki i architektury miasta,
d) inicjowanie wydawnictw artystycznych i promocyjnych oraz pamiątek związanych tematycznie z Sieradzem,
e) współpraca z konserwatorem zabytków,
f) organizowanie konkursów, wystaw, festiwali i imprez oraz budzenie zainteresowania Sieradzem,
g) utrzymywanie kontaktów z twórcami w celu tworzenia dzieł tematycznie związanych z Sieradzem i dla Sieradza,
h) utrzymywanie więzi z byłymi mieszkańcami i sympatykami Sieradza,
i) działań na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami.
2. Działalność, o której mowa w ust. 1 może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna.
3. Cały dochód z odpłatnej działalności pożytku publicznego Towarzystwa przeznaczona na działalność statutową.

§ 9

Wyznaczone cele Towarzystwa realizuje poprzez:
1) podjęcie lub branie udziału w przedsięwzięciach mających na celu rozwój miasta, badanie jego przeszłości,
2) wydawanie i inicjowanie różnych publikacji mających na celu upowszechnianie wiedzy o dawnym i dzisiejszym Sieradzu,
3) organizowanie odczytów, zebrań dyskusyjnych, spotkań autorskich, wystaw, konkursów oraz innych imprez wynikających z zadań Towarzystwa,
4) rozwijanie działalności w dziedzinie amatorskiej twórczości artystycznej,
5) prowadzenie wszystkich innych działań zmierzających do realizacji celów statutowych.

§ 10

1. Towarzystwo współpracuje z organami administracji państwowej, samorządowej i z podmiotami gospodarczymi, osobami fizycznymi, prawnymi w każdym zakresie, zgodnie z obowiązującym prawem.
2. Towarzystwo może być członkiem krajowych i międzynarodowych związków i organizacji o podobnym profilu działania.
3. O przystąpieniu do związków i organizacji decyduje Zarząd Towarzystwa.
4. Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Cały dochód z działalności gospodarczej służy wyłącznie realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

§ 11

Towarzystwo opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.

§ 12

TPS może prowadzić również swoją działalność w oparciu o koła terenowe i szkolne.

ROZDZIAŁ III
Członkowie Towarzystwa

§ 12
Członkami Towarzystwa mogą być osoby fizyczne i prawne.
Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
1. Zwyczajnych,
2. Wspierających,
3. Honorowych.
§ 13
Członkiem zwyczajnym może być każda osoba fizyczna, posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych, która:
1) złożyła pisemną deklarację,
2) zostanie przyjęta przez Zarząd Towarzystwa.

§ 14
Członek zwyczajny Towarzystwa ma prawo:
1) czynne i bierne prawo wyborcze do organów Towarzystwa,
2) uczestniczyć w zebraniach Towarzystwa,
3) poddawać ocenie działalność Towarzystwa i jego władz, a także wysuwać postulaty i wnioski wobec władz Towarzystwa.

§ 15

Do obowiązków członków zwyczajnych Towarzystwa należy:
1) branie udziału w pracach Towarzystwa,
2) przestrzeganie postanowień statutu Towarzystwa, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa,
3) regularne i terminowe opłacanie składek członkowskich,
4) ochrona własności Towarzystwa i walka z przejawami marnotrawstwa.

§ 16

1. Członkami wspierającymi Towarzystwa mogą być inne stowarzyszenia, osoby prawne i fizyczne, które zadeklarują chęć wspierania działań Towarzystwa i opłacania składek członkowskich lub inną formę pomocy finansowej na działalność Towarzystwa.
2. Członkostwo wspierające następuje poprzez przyjęcie przez Zarząd Towarzystwa na podstawie pisemnej deklaracji zgłoszonej przez kandydata.
3. Członkowie wspierający będący osobami prawnymi – reprezentowani są w Towarzystwie przez wyznaczonego imiennie swego przedstawiciela.
4. Członek wspierający ma prawo członka zwyczajnego z wyjątkiem czynnego prawa wyborczego.

§ 17

1. Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w rozwój Towarzystwa lub w inny szczególny sposób wniosła zasługi dla Towarzystwa lub miasta Sieradza.
2. Godność członka honorowego nadaje uchwałą Zarząd Towarzystwa i powiadamia o tym najbliższe Walne Zgromadzenie członków.
3. Członkowie honorowi mają wszelkie prawa członków zwyczajnych.
4. Członkowie honorowi są zwolnieni z opłat członkowskich.

§ 18

Członkostwo Towarzystwa ustaje na skutek:
1) dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Towarzystwa, zgłoszonej na piśmie Zarządowi,
2) decyzji Zarządu o wykluczeniu z Towarzystwa, która może nastąpić w przypadku:
a) naruszenia postanowień statutu lub uchwały władz Towarzystwa,
b) nieprzestrzegania postanowień regulaminów obowiązujących w Towarzystwie,
c) nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań wobec Towarzystwa przez okres dłuższy niż 6 miesięcy,
3) śmierci,
4) utraty praw publicznych lub zdolności do czynności prawnych.

§ 19

Od decyzji Zarządu w sprawie wykluczenia z Towarzystwa przysługuje prawo odwołania się za pośrednictwem Zarządu Towarzystwa do Walnego Zgromadzenia Członków w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o wykluczeniu członkostwa. Uchwała Walnego Zebrania Członków w sprawie wykluczenia z Towarzystwa jest ostateczna.

ROZDZIAŁ IV
Władze Towarzystwa

§ 20
Władzami Towarzystwa są:
1) Walne Zebranie Członków,
2) Zarząd Towarzystwa,
3) Komisja Rewizyjna.
§ 21
1. Kadencja władz Towarzystwa trwa 4 lata.
2. Członkowie władz Towarzystwa pełnią swoje funkcje społecznie.
3. Uchwały władz Towarzystwa zapadają zwykłą większością głosów.

§ 22

1. Walne Zebranie członków jest najwyższą władzą Towarzystwa.
2. W Walnym Zebraniu Członków mogą brać udział:
a) członkowie zwyczajni – z głosem stanowiącym,
b) członkowie honorowi – z głosem stanowiącym,
c) członkowie wspierający – z głosem stanowiącym (z zastrzeżeniem § 16)
d) zaproszeni goście – z głosem doradczym.
3. O miejscu, terminie i porządku obrad Zarząd powiadamia członków pisemnie, co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zebrania Członków.
4. Zamieszczenie komunikatu w środkach masowego przekazu powoduje, iż zawiadomienie uznaje się za prawidłowe pod warunkiem dotrzymania terminu.
5. W pierwszym terminie Walne Zebranie Członków jest prawomocne w przypadku obecności co najmniej 50% członków Towarzystwa uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie Walne Zebranie jest prawomocne bez względu na liczbę obecnych członków Towarzystwa.
6. Walne Zebranie Członków obraduje według uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.

§ 23
1. Walne zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
2. Zwyczajne Walne Zebranie Członków odbywa się raz na 2 lata, najpóźniej do dnia 30 czerwca każdego roku, w miejscu i terminie ustalonym przez Zarząd.
3. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwoływane jest przez Zarząd w następujących przypadkach:
a) z własnej inicjatywy,
b) na pisemny wniosek Komisji Rewizyjnej,
c) na pisemny wniosek co najmniej 1/3 członków zwyczajnych.
4. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało powołane i odbywa się nie później niż w ciągu dwóch tygodni od dnia, w którym podjęto uchwałę Zarządu w sprawie jego zwołania.

§ 24

Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
1) uchwalenie statutu i jego zmian,
2) uchwalenie regulaminu wyborów do władz Towarzystwa,
3) wybór i odwołanie Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
4) uchwalenie głównych kierunków działania Towarzystwa,
5) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań finansowych z działalności Zarządu Towarzystwa i Komisji Rewizyjnej,
6) udzielanie absolutorium Zarządowi i Komisji Rewizyjnej,
7) rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu w sprawach członkowskich oraz od kar nałożonych na członków Towarzystwa,
8) rozpatrywanie postulatów i wniosków zgłaszanych przez członków Towarzystwa,
9) podejmowanie uchwał o likwidacji Towarzystwa i przeznaczeniu jego majątku.

§ 25

1. Zarząd kieruje całokształtem działalności Towarzystwa, reprezentuje Towarzystwo na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zebraniem Członków za podejmowane decyzje.
2. Do zakresu działania Zarządu należy w szczególności:
a) reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
b) wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków i zaleceń Komisji Rewizyjnej,
c) określanie szczegółowych kierunków działania i sposobów realizacji wyznaczonych zadań,
d) ustalanie rocznych planów działalności w zakresie finansowym i rzeczowym,
e) sprawowanie zarządu nad majątkiem Towarzystwa oraz gospodarowanie funduszami Towarzystwa,
f) powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych,
g) ustalanie wysokości składek członkowskich oraz terminów ich płatności,
h) przyjmowanie i skreślanie członków Towarzystwa oraz zatrudnianie pracowników w ramach zatwierdzonego planu finansowego,
i) prowadzenie dokumentacji członkowskiej,
j) wnioskowanie o nadanie lub pozbawienie godności członka honorowego Towarzystwa,
k) składanie na Walnym Zebraniu Członków sprawozdań z działalności Towarzystwa,
l) organizowanie i prowadzenie działalności gospodarczej.
3. Organizację, podział kompetencji oraz tryb pracy Zarządu określa roczny plan pracy uchwalony przez Zarząd.
4. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż 4 razy w ciągu roku kalendarzowego.

§ 26

1. Zarząd Towarzystwa liczy od 11 do 15 osób wybranych na Walnym Zebraniu Członków.
2. Zarząd Towarzystwa wyłania ze swego grona:
a) prezesa,
b) wiceprezesów,
c) sekretarza,
d) skarbnika.
3. W przypadku ustąpienia lub śmierci członka Zarządu w czasie trwania kadencji, Zarząd ma prawo uzupełnienia swojego składu.

§ 27

1. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Towarzystwa.
2. Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej w szczególności należy:
a) przeprowadzanie okresowych kontroli działalności statutowej i finansowej Towarzystwa,
b) wydawanie zaleceń pokontrolnych w przypadku stwierdzenia uchybień w działalności, określenie terminów oraz sposobów ich usunięcia,
c) składanie na Walnym Zebraniu Członków sprawozdań z działalności oraz stawianie wniosku o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi,
d) składanie zastrzeżeń do projektu uchwał, postanowień i decyzji Zarządu, jeśli zdaniem Komisji mogą one spowodować nieprawidłowości w działaniu Towarzystwa,
e) zwoływanie Walnego Zebrania Członków, w razie nie zwołania go przez Zarząd w terminie ustalonym w statucie.
3. Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo brać udział, z głosem doradczym, w posiedzeniach Zarządu.
4. Komisja Rewizyjna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.

§ 28

1. Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków wybieranych przez Walne Zebranie Członków.
2. Komisja Rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego i sekretarza.
3. W przypadku ustąpienia lub śmierci członka Komisji Rewizyjnej w czasie trwania kadencji Komisja ma prawo do uzupełnienia swojego składu.
4. Członkami Komisji Rewizyjnej nie mogą być:
a) osoby zatrudnione w Towarzystwie,
b) członkowie Zarządu Towarzystwa ani pozostający z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,
c) osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej,
d) Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić także innych funkcji we władzach Towarzystwa.

ROZDZIAŁ V
System wyróżnień i kar

§ 29

1. Za aktywny udział w realizacji zadań Towarzystwa członkom Towarzystwa mogą być przyznawane nagrody i wyróżnienia.
2. Zasady oraz tryb przyznawania wyróżnień i nagród określa regulamin opracowany i uchwalony przez Zarząd Towarzystwa.

§ 30

1. W razie naruszenia postanowień statutu lub uchwał władz Towarzystwa, Zarząd posiada prawo wymierzenia następujących kar:
a) upomnienia,
b) nagany,
c) zawieszenia w prawach członka na okres od jednego miesiąca do dwunastu miesięcy,
d) wykluczenia.
2. Od kary wymierzonej przez Zarząd Towarzystwa członkowi przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji o ukaraniu.
3. Uchwała Walnego Zebrania Członków o ukaraniu jest ostateczna.

ROZDZIAŁ VI
Majątek i fundusze

§ 31

Majątek Towarzystwa stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.

§ 32

Źródłami powstawania majątku Towarzystwa są:
1) składki członkowskie,
2) dochody z nieruchomości i ruchomości stanowiących własność lub będących w użytkowaniu Towarzystwa,
3) dotacje,
4) darowizny, zapisy i spadki,
5) wpływy z działalności statutowej,
6) dobrowolne wpłaty członków,
7) inne wpływy.

§ 33

Zarząd Towarzystwa ustala wysokość składek członkowskich oraz terminy ich płatności.

§ 34

Towarzystwo prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

§ 35

Dla ważności oświadczenia woli w zakresie spraw majątkowych i finansowych wymagane jest potwierdzenie podpisami współdziałanie Prezesa lub Wiceprezesa oraz Skarbnika albo uprawnionego członka Zarządu.

ROZDZIAŁ VII
Zmiana statutu i likwidacja Towarzystwa

§ 36

1. Uchwalenie statutu lub jego zmiany oraz rozwiązania Towarzystwa wymaga uchwały Walnego Zebrania Członków powziętej większością 2/3 głosów.
2. Uchwała o rozwiązaniu Towarzystwa powinna określać sposób likwidacji oraz cel, na jaki zostanie przekazany majątek Towarzystwa.

ROZDZIAŁ VIII
Przepisy końcowe

§ 37
Zabrania się:
a) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Towarzystwa, w stosunku do członków Towarzystwa, członków organów lub pracowników Towarzystwa oraz osób, z którymi pracownicy ci pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli,
b) przekazania majątku Towarzystwa na rzecz członków Towarzystwa, członków organów lub pracowników Towarzystwa oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
c) wykorzystanie majątku na rzecz członków Towarzystwa, członków organów lub pracowników Towarzystwa oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Towarzystwa,
d) zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Towarzystwa, członkowie organów lub pracowniczy Towarzystwa, oraz ich osób bliskich.

§ 38

W sprawach nie unormowanych niniejszym statutem stosuje się odpowiednie, obowiązujące przepisy i ustawy Prawo o Stowarzyszeniach oraz prawem o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

§ 39

Statut lub jego zmiany wchodzą w życie po wydaniu postanowienia sądu rejonowego.

Uchwałą Walnego Zebrania Członków Towarzystwa Przyjaciół Sieradza z dnia 15.06.2007 r. przyjęto zmieniony statut; Uchwałą Walnego Zebrania Członków Towarzystwa Przyjaciół Sieradza z dnia 12.10.2007r. zmieniono §24 i §32 i wpisany do Rejestru Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zdrowotnych , Fundacji oraz Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej, numer pozycji rejestru (numer KRS) 0000182183, dnia dokonania wpisu 26.10.2007r.,numer wpisu w pozycji rejestru 2.

Uchwałą Walnego Zebrania Członków Towarzystwa Przyjaciół Sieradza z dnia 07.06.2011 r. przyjęto zmieniony statut; Uchwałą Walnego Zebrania Członków Towarzystwa Przyjaciół Sieradza z dnia 07.06.2011r. w statucie TPS w Rozdziale II dodano §12 i wpisany do Rejestru Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zdrowotnych , Fundacji oraz Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej, numer pozycji rejestru (numer KRS) 0000182183, dnia dokonania wpisu 11.10.2011r.,numer wpisu w pozycji rejestru 4.